fredag 30 maj 2008

Ελλάδα

Tillbaka efter en vecka i Grekland - mitt nästbästa land! (Sverige är bäst, annars skulle jag ju inte bo här - eller hur!?)

Innan 2008 har jag bara varit på en enda långresa, det var när jag var 12 år och mamma, pappa och jag hälsade på storasyster Åsa när hon var aupair i USA. I år har jag varit på tre långresor; Thailand, Japan och USA. Att åka till Grekland kändes alltså nästan som en helg på sommarstugan i jämförelse, dessutom känner jag mig väldigt hemma i Grekland efter alla mina besök där.

Karpathos var dock en ny upptäckt och denna fantastiska ö var verkligen en pärla!

Efter ett par osannolikt stressiga månader var denna lugna och stillsamma ö precis vad jag behövde. Får och getter utanför hotellet istället för liv och rörelse, ödsliga stränder med klarblått och friskt vatten!





En liten fiskeby med tavernor längs paralian fanns det såklart på ön, men nästan inga turistaffärer vilket faktiskt var underbart avkopplande!

Sol, bad, snorkling, moppeturer på serpentinvägar, grekisk sallad, moussaka, souvlaki, tzatsiki, oliver, hemgjort rödvin, meli (honung), Theodorakis och pitoreska bergsbyar präglar denna sköna vecka i maj...

Thailand i all ära, men Grekland är och förblir alltid mitt paradis!

Inga kommentarer: