söndag 1 mars 2009

Skogshuggar-Mia

Om en månad får jag tillträde till mitt hus!

Att flytta till hus innebär en massa nya saker. Bland annat att man behöver ha ved så att man kan elda och hålla huset varmt och gott om vintern.

Det finns gott om träd finns hos mamma & pappa. Helgens projekt har varit att förvandla några av dessa träd till ved!

Igår sågade jag motorsåg för första gången. Det gick över förväntan och var riktigt skoj! Jag fick låna såg och motorsågsbyxor av systers man! Tack!

Fyra friska björkar som blåst omkull "styckades" till lagom stora stockar. Det gick ganska snabbt och lätt. Lite värre var det att förflytta alla dessa stockar från den oländiga terräng där de befann sig till ett ställe där jag kunde kapa och klyva dem. Det blev mycket bärande och slitande men lagom till lördags-middagen låg mina stockar i en fin hög vid vägen.

Idag fortsatte projektet med att kapa stockarna till lagom långa vedträn - återigen gick jag loss med motorsågen. När jag hunnit ungefär halvvägs fick jag en glad överraskning. Då kom min gamla kompis Daniel med fru och ena dotter på besök. Jag har inte träffat dem på evigheter så det var självklart jätteroligt! Dessutom fick jag hjälp med vedhuggningen. Jag hade tänkt klyva vedträna med en vedklyv, men Daniel föredrog en gammal hederlig huggkubbe och yxa. Stort tack till er alla tre! :-)

Här är resultatet av helgens projekt! Jag är ganska mör, men väldigt nöjd! Gissa om jag kommer uppskatta mina brasor sen!

Nästa helg ska jag ge mig på några granar! Det här var riktigt skoj och oj vilken bra träning! =)

2 kommentarer:

Familjen Norén sa...

Det var väldigt roligt att träffa dig i söndags. Det är väldigt mysigt i Benareby men vi tror nog vi stannar i KBA. Men nu vet jag ju har nära det är och vad bra badmöjligheter det finns för flickorna så vi kommer nog snart igen. och Ida vill ju se hästarna. har skrivit upp 16 maj i kalendern ska bara fixa barnvakt. Kram

Min Verden sa...

Hei du Skogshuggar-Mia :) Du, jeg skal på kurs i Mølnlycke - Wendelbergs folkhøgskola. Jeg lurte på om du hadde noen gode tips om steder å handle (blomster, interiør osv.). Så flott blogg du har forresten. Fant den da jeg søkte på nettet. Ha en fin dag. H.