fredag 7 november 2008

Välkommen till paradiset

Efter en 10,5 h lång flygning med förvånansvärt mycket sömn är jag nu framme i Patong, Phuket, Thailand. Det är cirka 30 grader varmt och har åskat lite nu på kvällen.

Man får sig en tankeställare redan när man stiger av planet. Väljer vi självmant att bo i det kalla klimat som vi har i Sverige?! Ja, det gör vi ju faktiskt, men jag kan utan tvekan konstatera att det inte är klimatet som gör att jag stannar i Sverige. Jag trivs med 30 graders värme – så är det bara!

Väl framme på Patong Resort Hotel där jag fick ett förträffligt mottagande begav jag mig nästan genast ut för att ”se mig kring” som jag sa när jag var liten. Det hade redan hunnit bli mörkt ute, men jag lyckades hitta ner till någon form av huvudgata. Mitt första mål var mat – jag behövde någonting i magen helt enkelt och jag hade siktat in mig på vanlig hederlig Thailändsk mat.

Första restaurangen som jag fick syn på hette ”Karlsson’s”. Den gick bort. Nästa var McDonald's och nästa Harry's samt diverse pizzerior. De gick också bort – jag har ju precis anlänt till THAILAND! Till slut lyckades jag hitta en vanlig thailändsk restaurang på en liten tvärgata, där jag åt kyckling med cashewnötter ihop med ett glas vitt.

Det är otroligt mycket turistaffärer här om man jämför med Railay (där det nästan inte fanns några) och Khao Lak. Jag tror att vi kommer att kunna roa oss här en vecka utan bekymmer. På dagen imorgon ska jag roa mig själv – gissningsvis på en strand. Megumi kommer sen på kvällen!

Mina största problem just nu är att:
- kexchokladen smälter i värmen…
- Jag är rädd för att en vecka inte räcker...

När man sitter här med en Singha och lite lugn musik i bakgrunden så känns det helt OK trots dessa bekymmer.

Tänk om man alltid kunde hålla sina bekymmer på den nivån!?
Stranden i Patong (som för övrigt betyder "bananskog")!

Inga kommentarer: