måndag 7 juli 2008

Så lika men ändå så olika...

Jag är fascinerad!

Av att mina nyvunna japanska vänner är så... trevliga! Jag trodde inte att de skulle vara otrevliga förstås, men de är så lika oss, fast ändå så olika. Och mycket öppnare än vad jag förväntat mig.

Jag och Megumi hade jättetrevligt i lördags! Vi började dagen enligt hennes önskemål med sightseeing på svenska landsbygden - och landsbygd blev det. Vi hann med både Fjärås Bräcka, god lunch på Storåns Café (mellan Sätila och Rävlanda), vägen utmed Ingsjöarna, bad på mamma och pappas brygga, shopping på Allum, öl och snacks hemma hos oss samt svensk mat och vin på Linnéterassen! Snacka om heldag! Men vi både hade jättetrevligt och enligt Megumi var mammas och pappas hus dagens höjdpunkt.


På lördag är det min tur att åka dit och på söndag eftermiddag har jag en shoppingdejt med tjejerna i Omiya! =)

De har verkligen planerat mycket roliga saker till mitt besök. Vi ska shoppa kimonos inför festivalen på lördag, vi ska äta middag hemma hos Kanas mormor, vi ska på drinking party med Tani-san, vi ska ha grillfest i en lägenhet som ND har utanför Tokyo osv... Sen ska jag hålla seminarier och utbildningar för 200 pers också... Glömde nästan det...

Jag har dessutom blivit tillfrågad om jag vill följa med tjejerna till Korea någon gång (Kanas pojkvän bor där) och Okinawa. Är det något ställe jag verkligen skulle vilja åka till någon gång så är det just Okinawa - en tropisk ö i allra sydligaste Japan.


Det får nog bli en annan gång dock, men förhoppningsvis kan jag få en skymt av berget Fuji.


Med tanke på att det är 30 grader och slutet av regnperioden nu så ser det väl snarare ut så här.

Ja, ibland älskar jag verkligen mitt jobb och det är fascinerande att få möjligheten att vara kollega och vän med tjejer från en så avlägsen och annorlunda plats!

Inga kommentarer: