onsdag 11 februari 2009

日本語 - Japanese

Här kommer en liten sammanfattning över mina kunskaper i japanska - so far!

Inte så intressant för andra kanske, men bra för att jag ska komma ihåg tills nästa gång!

Hai - Ja
Ie - Nej
Ato - Och

Sodane - Javisst
Sodesne - Javisst (polite)
So (So) - Ja (ja)

Moshi moshi - Hej (får dock bara användas på telefon)

Arigato - Tack
Arigato gosaimas - Tack så mycket
Summimasen - Ursäkta (används mycket och i alla möjliga situationer)

Wakarimaschta - OK, jag förstår (polite)
Sukka - OK, jag förstår (friendly)

Oide - Kom hit

Ohaio gosaimas - Godmorgon
Oyasumi - Godnatt (friendly)
Oyasuminasai - Godnatt (polite)

Matane - Vi ses (friendly)

Idtakimas - Smaklig måltid
Oishi - Gott (om mat etc)
Oishi des - Gott (polite)

Ageo des - Ageo är en ort och tågstation. Om man lägger till "des" blir det ett polite sätt att säga Ageo. T.ex. "next station is "Ageo des" eller "Miyahara des"
Door masimanimas (eller något liknande) - Dörrarna stängs

Anno - svårt att översätta, men det används ofta och har olika betydelse beroende på sammanhang

Kabe - Vägg
Hana - Blomma
Aka wein - Rött vin
Uni - Sjöborre (man kan äta det i t.ex. sushi, men det är lite för slemmigt för min smak)
Sakura - Japansk körsbärsblomma



När det gäller japansk skrift är det värre. Det enda jag har lyckats lära mig är:
大宮 - Omiya (platsen där hotellet ligger)
日本 - Japan

Jag känner dessutom igen vissa tecken så att jag t.ex. kan se vilken knapp jag ska trycka på om jag vill ha mjölk i kaffet från kaffemaskinen. Det hade varit kul att lära sig mer, men det är nog en svår utmaning...

Det var sorgligt att säga "hej då" till alla idag och jag hoppas att jag får träffa dem snart igen!

1 kommentar:

Anonym sa...

Du har fått en utmaning. Kolla min blogg... kram