måndag 2 februari 2009

Ylletröjor, rice balls & en toa med instrumentpanel ;-)

God kväll! Nu är första arbetsdagen i Ageo avklarad. Trots att jag var pigg som en mört igår somnade jag på direkten när jag väl gick och lade mig. Därför var inte alls farligt jobbigt att gå upp i morse trots att klockan fortfarande var kväll svensk tid!

En klarblå himmel mötte mig när jag drog isär gardinerna, men det är fortfarande ganska kallt ute. För att inte tala om hur det är inomhus. Kallt kallt kallt!

Jag har ägnat en bra stund nu på kvällskvisten åt att försöka handtvätta bort fårlukten ur mina två goa ylletröjor som jag lär behöva. Man kan ju inte gå runt i en av världens modernaste städer och lukta som en gotländsk fårfarmare. ;-)

Jag önskar att jag hade haft med mig en stor flaska väldoftande sköljmedel, men förhoppningsvis funkar det nästan lika bra med en skvätt parfym i det sista sköljvattnet. Vi får se!

Arbetsdagen var bra och ganska lugn. Det var roligt att träffa alla gamla och nya kollegor och se hur duktiga de har blivit sen i somras när jag var här sist!

Jag var också ganska duktig när jag kom tillbaka med tåget till Omiya! Jag hittade nämligen ut från tågstationen på första försöket! Det var inte alls särskilt enkelt första gången jag skulle ta mig ut därifrån själv. Det finns minst fyra "exits"och det ser likadant ut överallt - tyckte jag då i alla fall!

Till kvällsmat blev det "rice balls" (en kall risklump med tonfiskröra, lax el. dyl. inuti och sushi-alger runt omkring) och kallt grönt te! Det låter kanske inget vidare med det är faktiskt jättegott!

Här kommer en annan intressant bild från den japanska vardagen. Bilderna på toalettens instrumentpanel visar väl ganska tydligt vad de olika knapparna är till för!?

Det är väl tur att det finns en knapp för "nödstopp" också! =)

4 kommentarer:

mon amie sa...

Haha, vilka fiffiga toaletter!

Anonym sa...

En fröjd att läsa dina små tankar från vardagens mysterier samt att få veta att du har det gott...=)

Anonym sa...

Vilka toaletter - teknikmecka eller?? Du ser ut att ha balans mellan jobb och nöje, härligt! Kramar i massor

Anonym sa...

Jag glömde fylla i namn på anonym inlägget - det är jag Laila