söndag 8 februari 2009

Shopping och en japansk mammas mat

Ingen klocka ringde i morse, vilket var otroligt skönt! Jag läste och tog det lugnt hela förmiddagen.

När jag till slut kände mig för slö tog jag på mig mina sköna skor och gick ut och "såg mig kring" lite.

Jag gick till andra sidan Omiya Station (North East exit) och strosade runt på de små gatorna där. Det är lite mindre och mysigare där borta, men affärerna var inte mycket att ha. Jag hade inte varit där särskilt länge förrän Megumi ringde och undrade om jag ville följa med till hennes favorit-shoppingcenter! Dum fråga! Såklart jag ville! =)

Vi började med att äta sushi! Man fick bläddra på en touch screen för att välja de sushi-sorter man ville ha, sen kom de åkandes på ett band till "rätt bord" som på bilden ovan! Only in Japan - I guess!?!

Efter några mycket angenäma timmar i affärer som UNI QLO samt en stor supermarket begav vi oss hem till Megumi's föräldrar för att äta söndagsmiddag!

Vilken middag! Och vilka trevliga föräldrar! De hälsade mig till och med välkommen med några svenska fraser som de hade varit inne och lärt sig på Internet.


Middagen bestod av sallad, rullar med räkor, lax, kyckling och grönsaker, kallskuret kött, riceballs, små bollar av (typ) pannkakssmet med bläckfisk, lök m.m. inuti, grönt te, kaffe samt efterrätt! Oishi des!

Megumi köpte en "lära-sig-svenska-bok" på shoppingcentret som vi studerade tillsammans. Den var ganska rolig med beskrivande bilder och allt, men jag var tvungen att gå in och ändra en del ord som var helkonstigt översatta och/eller felstavade!

Avslutningsvis fick både jag och Megumi naglarna fixade och målade av hennes syster som hade ett helt nagel-kit och var jätteduktig! Man kände sig verkligen omhändertagen! Jag hälsade hela familjen välkommen till Sverige och de bjöd in mig att komma och bo hos dem när jag ville! :-)

Inga kommentarer: