torsdag 12 februari 2009

Långflygning med Carolina Gynning

Jag hade tre saker som jag ville se/göra under mitt tredje Japanbesök. Det var att se och ta kort på Mount Fuji, åka till havet samt sjunga karaoke. Jag såg faktiskt Fuji redan på väg från flygplatsen, men tog aldrig något kort då eftersom jag satt i bussen. Havet fick jag se i Kamakura och karaoke har jag sjungit. Det var bara ett foto på Fuji-san som fattades. Men! Så får jag plötslig följande utsikt från flygplansfönstret.

Så jag fick mitt kort på Mount Fuji till slut! Betyder det att jag inte behöver åka till Japan mer då?! Hmm...

Nu är jag i alla fall hemma i Sverige igen! Det känns lite tråkigt, men samtidigt skönt!

Flygresan gick bra och det kändes som om tiden gick ganska fort.

Och ja! Även Carolina Gynning var på planet hem. Hon satt i Economy Extra - bara några rader framför mig. Jag tyckte att det var något välbekant med blondinen som speglade sig stup i kvarten och hade onaturligt fylliga läppar. När jag sedan hörde henne prata var jag nästan helt säker på att det var hon, men för säkerhets skull var jag precis inne och kollade på hennes blogg.
Mycket riktigt - Carolina Gynning åkte också hem från Tokyo idag. Det var ganska roligt att läsa om vad hon skrivit om Japan. Bland annat att hon gillar japanska toaletter. Även om jag inte använder bidéfunktionen som hon nämner så gillar jag att japanska toaletter har värme i sitsen och alltid är fräscha. Jag höll på att storkna när jag gick in på en toalett på flygplatsen i Köpenhamn. Såå äckligt! Skärpning!

Ja, renlighet är viktig i Japan. Varje gång man ska äta får man en våtservett eller en varm handduk att torka händerna med - det gillar jag skarpt!

Jag gillar även japansk mat, grönt te, att människorna alltid är hjälpsamma och artiga och att man kan äta vad som helst samt dricka kranvatten utan att behöva oroa sig för att bli sjuk.

En annan rolig sak som Carolina Gynning nämner i sin blogg är att man inte får vara tatuerad om man ska gå på spa i Japan. Det var samma sak på gymmet/poolen på hotellet i Omiya. Även där fanns det tydliga instruktioner om att personer med tatueringar inte var välkomna.

Sist men inte minst skriver Carolina i sin blogg: "Jag har varit i Japan för länge nu, det fick jag bevis på idag. Jag började känna mig kär i min 47 åriga japanska programledar kollega Jochi".

För egen del har det inte gått så långt så att jag har känt mig kär i mina japanska kollegor men på slutet tyckte jag att det fanns en del japaner som såg riktigt bra ut (det har jag inte tyckt tidigare). När jag sedan kom till Köpenhamn och Landvetter och såg en massa skandinavier tyckte jag att nästan alla såg bra ut. Jag misstänker att det har något att göra med att jag bara har sett japaner de senaste två veckorna! :-)

Natti natti! Imorgon blir det jobb här hemma! Skönt att det är fredag i alla fall!

Inga kommentarer: