lördag 7 februari 2009

Kamakura

Halv åtta imorse kom Tani-san och hämtade mig på hotellet! Tillsammans med Kana och Isabella begav vi oss därefter iväg mot Kamakura!

Första stoppet var på ett "convenience-center" nära Tokyo City! Jag måste bara få visa hur de bygger vägar här. På marknivå inne i Tokyo finns bara "smågator". Motorvägarna går högt upp i luften och i många fall har de "två våningar" som på bilden här!

Lite annorlunda var det att komma till småstaden Kamakura! Första stoppet var vid denna otroligt häftiga skog av Bambu - det var inga små träd!

Mitt inne i Bambu-skogen kunde man köpa traditionellt vispat Japansk grönt te!

Vi fortsatte runt i Kamakura mellan diverse olika trädgårdar och tempel! Vid det mest kända templet kom det plötsligt fram en japansk man till oss och började fråga de andra vart jag kom ifrån. När de svarade "Sverige" sken han upp och gav mig ett handskrivet brev som inleddes med "Dear unknown person". I brevet berättade han om sig själv och sin familj. Det stod även att han höll på att lära sig engelska och att han gärna ville ha brev på engelska från personer runt om i världen! Lite gulligt tycker jag!
Men med tanke på att han var 66 år kanske jag ska be pappa att skriva brev till honom istället! :-)

Vi besökte också denna enormt stora och välkända Buddha.

Japanska tempel är fina, men efter tre resor till Japan och åtskilliga besök på diverse tempel känner jag väl att det räcker nu! Så stor skillnad är det inte!

Vid dagens sista tempel var det dock väldigt fin utsikt över Kamakura och havet. När det är klart väder kan man se Mount Fuji härifrån, Jag såg Fuji-san från flygbussen i söndags och skymtade det idag, men har tyvärr inte lyckats få en bild - än!

Efter att vi klarat av Kamakura's tempel ägnade vi resterande tid åt att gå runt på stadens små mysiga gator och titta i affärer - till oss tjejers stora glädje. :)

Det fanns många affärer som sålde olika typer av porslin och keramik. I Japan äter man inte middag på en enda tallrik som hemma, utan man har en bricka med en massa olika små skålar. En för ris, en för soja osv. osv.

Jag köpte en liten tekanna och två matchande muggar! Nu fattas bara grönt te! Sen är alla välkomna på äkta japansk tebjudning i Benareby! ;-)

Inga kommentarer: